9 januari 2009 - Förlossningsrunda

Somnade väl runt 03.30 igår morse.. efter att jag hämtat in lillan till oss som låg och grät i sin säng. Hon somnade sött om och mina 2x citadon började hjälpa mot förvärkarna. Vaknade klockan 05 och trodde jag skulle dö.. kände hur magatarren smög sig på, samt fick jag magknip så de var bara att springa på toan. Så höll det på en timme, förvärkarna kom tillbaka men va rätt milda. Hade ingen smärta av dem utan de va mest magen som drog ihop sig.. kanske va citadonet som gjorde att de inte gjorde spec ont..
Runt 06.30 väckte jag Kim, behövde hjälp att leta bikarbonatet - själv kunde jag bara sitta på toan hela tiden, mådde illa och magknip. Sen smällde de bara till så fick jag jävulska förvärkar med 2-3 min mellan, trodde jag skulle dö! "Det går över", tänkte jag.
Klockan 07 ringde Kim in till förlossningen åt oss då jag bara grät av smärtan (och jag har hög smärttröskel kan jag tillägga) och oxå rädsla (hon är trots allt bara 36 veckor gammal av 40), de ville vi skulle komma in på koll. Så jag ringde till A och grät "*snyft* du måste komma nuuuu *buuuuäääääääää*"... tror jag skrämde slag på henne ;)
Felicia vaknade av mitt gråtande "ä de mamma?" frågade min lilla sessa.. "Mamma har ont i magen, det är ingen fara raring". "Mhm" sa hon. Sen försökte hon få mig på bättre humör med små tokiga saker.. "Tjennna" + världens roligaste blick bla. *hihihi*
Anita kom väl runt 07:30 och vi for iväg.

Fick ligga i en sån där ctg-apparat, hade mellan 2-3½ min mellan värkarna och då läkaren undersökte mig var jag öppen 3 cm och tappen var kortare. Nu runt 2cm ist för 3cm som den var i onsdags då hon kände. Så värkarna hade börjat påverka.. Vilket inte är super farligt i min vecka, men hon ska helst ligga kvar till nästa onsdag då hon räknas som fullgången. Skulle nog inte va så kul om hon hamnar i kuvös eller så sen med min mage.. vet inte ens om jag skulle få träffa henne om de skulle va nått virus jag hade.
Fick fortfarande springa på toa titt som tätt, kunde inte ens dricka vatten.
Hon föreslog att jag skulle sova där under dagen, men jag är så hemmakär plus att de inte kändes bra samtidigt som jag va så taskig i magen. Så vi bestämde att jag skulle hem - sova under dagen - försöka få i mig vätska och om de inte funkade skulle jag höra av mig och komma upp på kvällen för att få drop och sova.

Vi for hem, svängde förbi konsum och köpte blåbärsoppa. A var hemma hos oss fortfarande så vi fika frukost, sen for Kim och jobbade kl 11. Jag fick i mig 2-3 glas blåbärsoppa samt en halv macka. Så satt jag och syrran och surrade lite sen for hon iväg på lunch så jag tog två citadon mot mina förvärkar och gick isäng. Sov till kvart i eller kvart över tre (minns inte riktigt) sen väckte en telefonförsäljare mig. "Hej, jag ringer ifrån *mummel* och söker Kim Dahlberg" (telefonförsäljare)...... efter att ha sovit 1h på natten och mkt mkt mkt lite sömn sen i lördags.. så fick hon svaret "MEN HELVETE MÄNNISKA JAG HAR SOVIT 1H I NATT OCH DU RINGER OCH VÄCKER MIG!! HAN ÄR FAN PÅ JOBBET!!"... Hon ursäktade sig och blev helt ställd stackarn. Men de kändes rätt skönt att äntligen orka skälla ut de jävlarna ;) Dock fick jag tillbaka förvärkarna då jag blev upprörd.. men de va de värt lite hihi
Somnade om och vaknade strax innan syster yster kom hem med barnen från dagis. Så härligt!
Sen va de rätt lugnt med förvärkarna ett par timmar.

Anita gjorde middag och vi åt tillsammans, sen fifflade hon på lite här hemma så jag kunde bara ta det lugnt.. de va super skönt att få släppa allt för en stund och att saker ändå hände hihihi. Vi kikade på glamour, sen kände jag hur trött jag började bli.. tror hon såg de för hon tyckte jag skulle gå och vila om jag kände mig trött. Vilket va en bra ide för i samma veva som energin tog slut kom de lite elaka förvärkar tillbaka. Så jag gick isäng och sov över en timme  igen medans Anita va med barnen. Hon gjorde ett mkt bra jobb att ha tyst på dem för jag hörde aldrig till dem haha och DET är mycket OVANLIGT :D

Sen kom Kim hem och vi bestämde oss för att inte åka upp iom att de kändes rätt lugnt. Jag hade fått i mig vätska, mat, fått sova samt att förvärkarna lugnat sig. Så Anita for hem.
Hon fixade så barnen började 8.30 idag till 14.45 istället, så Kim kunde lämna dem innan han for på jobbet så han kan ha bilen om han måste hem fort. Så ska hon hämta dem då (glöm inte risifruttin, nått båda började prata om i morse redan hahaha) och komma hit. Tror Ida skulle följa med oxå :)

Var "smart" nog att dammsuga vaggan igår, så de var bara att ta 2 citadon och hoppa isäng sen. De kändes inte alls ansträngande så jag blev som förvånad. Så om hon ska ligga kvar där inne till onsdag så börj jag inte göra nått typ. Och varje dag i magen är mkt mkt bra!
Somnade strax efter 23 :D Sov till... 01, sen hämtade Kim Felicia, som va ledsen igen inatt. Men hon va gasig, låg och pruttade den lilla fisfian. Sen sov jag till 06 utan att vakna!! Somnade om och vaknade runt 09.

Meeeen! Nu börjar förvärkarna igen så de är bara att gå isäng och se TV. Funkar de inte så tänker jag ta ett varmt och lång bad, 2x citadon och sen sova en stund till.
Skriver mer sen om jag kan sitta vid datorn.

Kram!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0